Met kinderen in gesprek over Positieve Gezondheid
Het lectoraat ‘Gelijke Kansen op Gezonde Keuzes’ heeft onderzoek laten uitvoeren naar de inzet van associatiekaarten bij gesprekken over Positieve Gezondheid met kinderen van 10 tot 12 jaar. Dit verpleegkundig onderzoek toont aan dat de fotokaarten het gesprek ondersteunen, kinderen helpen zich beter uit te drukken en bijdragen aan een positieve ervaring.
Wat is Positieve Gezondheid?
Positieve Gezondheid is een bredere benadering van de gezondheid. De focus ligt op wat iemand wél kan, ondanks uitdagingen, en benadrukt het aanpassingsvermogen van mensen. Door kinderen vroegbekend te maken met dit concept, kunnen zij nu én in de toekomst gezondheidsproblemen zoals overgewicht, hart- en vaatziekten of mentale klachten voorkomen.
Rol van associatiekaarten
Jonge kinderen vinden het vaak lastig om over complexe onderwerpen te praten. Associatiekaarten, fotokaarten die het verbeeldingsvermogen en de fantasie stimuleren, maken gesprekken toegankelijker en laagdrempeliger.
Eerder onderzoek naar associatiekaarten
Eerder zijn twee onderzoeken uitgevoerd naar het gebruik van associatiekaarten in gesprekken over Positieve Gezondheid. Het eerste onderzoek richtte zich op kinderen van 8 tot 12 jaar. Tijdens dit onderzoek werd de eerste set associatiekaarten ontwikkeld en getest. De kaarten bleken ondersteunend bij gesprekken over Positieve Gezondheid. Het tweede onderzoek zoomde in op kinderen van 8 tot 10 jaar. De kaarten werden aangepast om beter aan te sluiten bij deze leeftijdsgroep.
Huidig onderzoek: focus op kinderen van 10-12 jaar
Het huidige onderzoek bouwt voort op deze eerdere studies en richt zich specifiek op kinderen van10 tot 12 jaar. Na een literatuurstudie over Positieve Gezondheid, associatiekaarten en interviewtechnieken voor jonge kinderen, werden interviews afgenomen met een topiclijst. De interviews waren gebaseerd op zes dimensies van Positieve Gezondheid en extra thema’s, zoals de ervaring met de associatiekaarten. De kinderen gaven aan dat de kaarten het gesprek niet alleen ondersteunden, maar ook leuker maakten. De resultaten werden geanalyseerd via open, axiale en selectieve codering. Om de kaarten beter af te stemmen op deze leeftijdsgroep, zijn afbeeldingen van minder bekende sporten en beroepen toegevoegd en ongeschikte kaarten verwijderd.
Conclusie
De associatiekaarten blijken een waardevolle toevoeging in gesprekken over Positieve Gezondheid met kinderen van 10 tot 12 jaar. De kaarten maken complexe onderwerpen bespreekbaar en dragen bij aan een prettige gespreksomgeving. Met enkele verbeteringen zijn ze nog beter afgestemd op de doelgroep.
Dit verpleegkundig praktijkgericht onderzoek biedt waardevolle inzichten voor zorg- en onderwijsprofessionals die de gezondheid van kinderen willen ondersteunen en bespreekbaar maken.