De sleutel tot samen leren in de wijk

Geschreven door Jolanda van Omme, onderzoeker bij lectoraat Zorg rond het Levenseinde.

Tijdens onze vierde leerwerkbijeenkomst Leven tot het Eind in de Bredaase wijk ‘Hoge Vucht’ zei een deelnemer: “Net zoals we hier informeel bezig zijn met elkaar, kunnen we dat ook op andere plekken doen.” Die opmerking bleef hangen. Want hoewel we werken met een methodiek inclusief draaiboek en duidelijke doelen, voelt het informeel. Het samen eten en de gastvrije locatie, waren een bewuste keuze.

Daarnaast voelt het voor mij informeel vanwege de verhalen en doorleefde eigen ervaringen van deelnemers (de combinatie van inwoners, vrijwilligers en professionals) die worden ingebracht en gedragen door de groep.  Blijkbaar speelt dat informele gevoel ook bij andere deelnemers. Het roept bij mij de vraag op: Helpt deze informaliteit ons om samen te leren in deze transdisciplinaire groep (een groep waarin mensen met verschillende kennis en ervaring samenwerken om samen tot oplossingen te komen)?

Het informele karakter blijkt belangrijk voor onze missie: betere zorg en welzijn voor mensen met een migratieachtergrond met een ongeneeslijke ziekte of stapeling van ouderdomsziekten, en voor hun naasten. Door middel van de leerwerkbijeenkomsten willen we de samenwerking in de wijk versterken. Samenwerking is hierbij geen doel op zich, maar een middel om gezamenlijk te leren in een diverse groep van onder andere zorgprofessionals (casemanagers, wijkverpleegkundigen), mantelzorgondersteuners, sociaal werkers, WMO-consulenten, vrijwilligers, inwoners en mantelzorgers.

Om de eerder gestelde vraag te beantwoorden, is het van belang om eerst te weten wat gezamenlijk leren is en waar we dan rekening mee moeten houden. Volgens de theorie* is leren in een groep niet alleen een individueel proces, maar ook een proces dat ontstaat en verandert door hoe mensen met elkaar omgaan afhankelijk van wat er op dat moment nodig is. Dit wordt sociaal gereguleerd leren genoemd.
Het speelt zich af in een context waarin cultuur, interacties, motivatie en communicatie een grote rol hebben. Het is continu en dynamisch, ingebed in een specifieke context, zichtbaar bij uitdagingen en gebaseerd op persoonlijke en historische ervaringen. Het vraagt om gedeelde verantwoordelijkheid, reflectie en door samen te bespreken hoe je met elkaar communiceert.
Is dat herkenbaar bij ons project? Absoluut. Tijdens de vierde bijeenkomst hebben we bijvoorbeeld uitgebreid stilgestaan bij de persoonlijke ervaringen van deelnemers met het organiseren van zorg en ondersteuning voor hun eigen ouder of binnen de eigen gemeenschap. Door deze verhalen, de interactie en gezamenlijke reflectie die daarop volgden, ontstonden nieuwe inzichten en concrete actiepunten.
Elke bijeenkomst verloopt anders, maar één ding valt op: de informele sfeer zorgt ervoor dat persoonlijke verhalen worden gedeeld en versterken daarmee het proces van gezamenlijk leren.
Informele verbindingen blijken daarom in mijn ogen een krachtige strategie om sociaal gereguleerd leren tot stand te brengen. Informaliteit creëert ruimte voor vertrouwen, open communicatie en spontane uitwisseling van ideeën. Het verlaagt drempels, versterkt relaties en maakt het makkelijker om samen verantwoordelijkheid te nemen.  
Het belang van informele verbindingen werd ook nog benoemd door één van de deelnemers die het belang van informaliteit benadrukte in het werken met sleutelfiguren in de wijk. Hierover werd het volgende gezegd: “
Deze mensen zijn de cultuurdragers, het DNA van de wijk. Zij leggen verbindingen en bereiken mensen op een informele manier. Op formele wijze lukt dat vaak niet. Wil je met hen samenwerken, dan zul je zelf bij deze informele manier moeten aansluiten.” Informaliteit is dus geen vrijblijvendheid, maar een bewuste keuze voor nabijheid en verbinding om samen betekenisvolle stappen te maken.

Informaliteit stimuleren in een samenwerkingsverband klinkt eenvoudig, maar in de praktijk is het vaak een uitdaging. Hoe ga je bijvoorbeeld om met ongelijke inbreng in de groep? Hoe ga je om met verschillende persoonlijke doelen die soms ook tegenstrijdig kunnen zijn? Juist daarom blijft expliciete reflectie en het bespreken van de onderlinge communicatie nodig. Dit zijn ook aandachtpunten die binnen onze leerwerkbijeenkomsten gelden.

Zo terugkijkend, herken ik dat er bij aanvang van de leerwerkbijeenkomsten intuïtieve keuzes zijn gemaakt om vooral aan te sluiten bij de cultuur en het karakter van de wijk. Nu herken ik dat informaliteit meer is dan een intuïtie of karaktereigenschap. Informaliteit draait om het versterken van relationele verbindingen en die verbinding is essentieel voor de samenwerking en het samen leren in een transdisciplinaire groep.

* Hadwin, A. F., Järvelä, S., & Miller, M. (2017). Self-regulation, co-regulation and shared regulation in collaborative learning environments. In D. Schunk, & J. Greene, (Eds.). Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (2nd Ed.). New York, NY: Routledge

Jolanda van Omme

Onderzoeker

Publicatiedatum
1 december 2025
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.