Wendy van Hoek-Graat

Wendy van Hoek-Graat is onderzoeker bij het lectoraat Gelijke Kansen op Gezonde Keuzes.

Loopbaan

Wendy verricht onderzoek naar hoogbegaafde studenten in het hoger onderwijs. Wie is deze student en hoe kunnen we het bewustzijn van deze student vergroten. Daarnaast doet Wendy onderzoek naar studentenwelzijn. Belangrijk vooral is om de regie bij de student zelf te leggen.

Sinds 2015 werkt Wendy bij Avans Hogeschool bij de Academie voor Management en Finance in Breda als docentcoach bij de opleiding Bedrijfskunde. Ze ontwikkelt en geeft onderwijs: begeleiding en coaching van o.a. stagiaires, afstudeerders en studenten bij het Bedrijfskundig Advies Bureau. Wendy zet de visie uit binnen de academie als het gaat om de positieve ontwikkeling van studentenwelzijn. Zij adviseert de Module Ontwikkelteams als het gaat om hoe je onderwijs in het curriculum integreert die bijdragen aan het verbeteren van studentenwelzijn.

Van origine is Wendy bedrijfseconoom (Strategisch Marketing Management, Universiteit van Tilburg, 2000). Ze heeft een achtergrond in marketing en werkte bij diverse bedrijven als Akzo Nobel (Organon), Philips en CZ. Ze heeft ervaring in het denken in doelgroepen, onderzoeken wat de behoeften van deze doelgroepen zijn, daarvoor productontwikkeling doen en stakeholders meenemen in het bereiken van doelen. Draagvlak creëren om gezamenlijk met docenten en andere stakeholders de student te bereiken en het verschil te kunnen maken.

Expertise

Binnen het lectoraat verricht Wendy onderzoek naar hoogbegaafdheid en naar studentenwelzijn. Ze adviseert de Module Ontwikkel Teams om onderwijsactiviteiten omtrent het verbeteren van Welzijn te integreren in het onderwijs. Vanuit haar rol als docent begeleidt Wendy studenten bij hun afstuderen. Daarnaast is ze opdrachtgever van en begeleidt ze studenten die onderzoek doen voor het lectoraat.

Onderzoek

Wendy voert onderzoek uit naar de hoogbegaafde student op het HBO. Wie is deze student en waar heeft deze student behoefte aan. Veel studenten weten niet dat ze hoogbegaafd zijn. Door ze bewust te maken van hun gedrag en dat dat mogelijk wel eens kan voortkomen uit hoogbegaafdheid, leren studenten hoe ze inzicht in zichzelf krijgen en hoe ze hun hoogbegaafde brein als instrument kunnen gaan inzetten. Maar ook door keuzes te maken die beter bij hun passen, of te kiezen voor een bepaalde werkomgeving die beter inspeelt op hun behoeften. Door studenten bewust te maken van hun kunnen, leren ze zichzelf beter kennen en weten ze beter welke keuzes ze kunnen maken en wat ze nodig hebben in een studie of baan (namelijk vrijheid, autonomie, zelf bepalen, afwisseling en zeker een docent of teamleider die ze de ruimte geeft en ondersteunt bij hun plannen).

Ook voert Wendy onderzoek uit naar ‘Studentenwelzijn, hoe krijg je de regie bij de student?’. En hoe kunnen we ze nu zelf leren inzicht te krijgen in hoe het gaat met hun welzijn? En wat kunnen ze daar door de ontwikkeling van hun competenties in het curriculum zelf aan doen? Door studenten onder meer te leren over wie ze zijn, over hun kwaliteiten en mindset, over hun geloof in eigen kunnen, door ze te leren om te gaan met tegenslag (coping strategieën) en door ze leerstrategieën aan te leren, kunnen ze ook leren zorgen voor hun eigen ontwikkeling, zodat ze keuzes maken die bij hen passen, iets doen wat bij ze past en daarvan energie krijgen en dus zelf zorgen voor een beter eigen welzijn.

Functie
Docent-Onderzoeker Gelijke Kansen op Gezonde Keuzes
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.