Bouwen aan verbinding en gelijke kansen
Niet alle kinderen in Nederland hebben gelijke kansen. Moeilijke thuissituaties, financiële problemen, zorgbehoeften of een beperkte beheersing van de Nederlandse taal kunnen ervoor zorgen dat kinderen belemmeringen ervaren in hun ontwikkelingskansen. Landelijk wordt geprobeerd hier verandering in te brengen door de inzet van brugfunctionarissen op scholen in wijken waar veel problematieken spelen. In de gemeente ’s-Hertogenbosch zijn er sinds 2024-2025 op negen basisscholen brugfunctionarissen actief. Zij fungeren als schakel tussen school en thuis, bieden lichte vormen van ondersteuning aan ouders, verwijzen door bij zwaardere ondersteuningsvragen en werken aan preventie. Het doel is om bij te dragen aan meer gelijke kansen in het onderwijs. Voor de gemeente ’s-Hertogenbosch evalueert Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap samen met betrokkenen de inzet van de brugfunctionaris met het oog op de verdere doorontwikkeling van de inzet van de brugfunctie.
Wat is de aanleiding van het project?
Op scholen in wijken met veel gezinnen in kwetsbare omstandigheden is de samenwerking met ouders niet altijd vanzelfsprekend. Leraren hebben moeite om ouders te bereiken en zicht te krijgen op problemen thuis, wat de ontwikkeling van kinderen kan belemmeren. Ook kunnen kinderen zich door problemen thuis niet altijd goed concentreren op school. Het aanstellen van een brugfunctionaris kan hier een oplossing voor bieden: door verbindingen te leggen tussen school, gezin en ondersteunende organisaties.
Wat is het doel van het project?
De gemeente ’s-Hertogenbosch wil inzicht krijgen in wat volgens betrokkenen werkt bij de inzet van brugfunctionarissen op de verschillende basisscholen. Het doel is om te leren welke elementen wel of niet werken, zodat de functie verder kan worden ontwikkeld en beter kan aansluiten bij de behoeften van kinderen, ouders en scholen.
Hoe gaan we te werk?
Het onderzoek is opgezet als een participatief actieonderzoek. Dat betekent dat we niet alleen informatie verzamelen, maar deze ook direct gebruiken om verbeteracties in de praktijk door te voeren. We doen dit samen met betrokkenen: brugfunctionarissen, leerkrachten, schoolleiders, intern begeleiders, ouders en kinderen. Er worden werkbezoeken afgelegd, ervaringen opgehaald en gesprekken gevoerd met brugfunctionarissen, ouders, kinderen, professionals uit het onderwijs en samenwerkingspartners in het sociale, zorg- en veiligheidsdomein. Door deze aanpak ontstaat een rijk en dynamisch beeld van hoe de brugfunctionaris in verschillende contexten werkt en welke verbeteringen mogelijk zijn.
Wie is onze doelgroep?
De brugfunctionaris richt zich primair op kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden in de gemeente ’s-Hertogenbosch. Daarnaast zijn professionals op basisscholen, beleidsmedewerkers en partners in het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein belangrijke betrokkenen.
Met wie werken we samen?
Het onderzoek wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met een kerngroep bestaande uit brugfunctionarissen, een leerkracht, een schoolleider, een intern begeleider, een ervaringsdeskundig onderzoeker en beleidsmedewerkers van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Samen geven wij vorm aan het onderzoek en werken we aan de doorontwikkeling van de brugfunctionaris in de lokale context.
Neem contact op
Sophie Bouwens
Docent-Onderzoeker Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap
Neem contact op
Donna Schalk
Docent-Onderzoeker Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap