Het lectoraat Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap draagt bij aan de missie van Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid door kinderen, jongeren en gezinnen perspectief te bieden op optimale gezondheid, zorg en welzijn. Het lectoraat richt zich daarbij op het (door)ontwikkelen en versterken van preventie, steun of hulp in het brede jeugdlandschap: van universele preventie tot specialistische jeugdhulp.

Het lectoraat geeft vorm aan een nieuw lectoraatsprogramma, waarbij rekening gehouden wordt met het fundament van het vorige lectoraat: Jeugd, Gezin & Samenleving (2018 – 2023).

Aanleiding en bouwstenen van het lectoraat

In het jeugdlandschap spelen een aantal urgente vraagstukken. De vraag om jeugdhulp neemt toe, de kwaliteit van hulp staat onder druk en er bestaat een arbeidsmarktprobleem in de sector. Kinderen, jongeren, hun opvoeders en professionals geven een signaal af dat ze niet gedijen. Daarom voerde Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid van Avans Hogeschool een contextanalyse en verkenning in het werkveld uit.

Het lectoraat heeft drie bouwstenen:

  1. Participatieve methoden
  2. Diverse jeugdigen en gezinnen
  3. Waardevolle innovatie

Over het lectoraat

Ook al is er veel kennis beschikbaar over effectieve preventie, steun of hulp bij vragen en problemen rondom opvoeden en opgroeien, deze wordt nog beperkt toegepast. De bouwstenen van het lectoraat zijn sleutels naar het ontsluiten van kennis. Het lectoraat heeft de kans om samen met kinderen, jongeren, ouders en professionals te werken aan het (door)ontwikkelen en versterken van preventie, steun en hulp. Met participatieve methoden willen we bijdragen aan nieuwe kennis, inzichten en nieuwe mogelijkheden, die professionals relatief eenvoudig kunnen inzetten en die geschikt is voor alle kinderen, jongeren en ouders. Daarbij maken we waar passend de verbinding tussen de bouwsteen diverse jeugdigen en gezinnen en de bouwsteen waardevolle innovatie. Wat wij gaan ontwikkelen en onderzoeken moet bruikbaar zijn voor onze veldpartijen en ons onderwijs en schaalbaar en duurzaam zijn. Daarmee sluiten we aan bij de complexiteit, realiteit en diversiteit van de praktijk van het jeugdlandschap.

Lector

Inge Bastiaanssen

Lector Inge Bastiaanssen

"Een innovatie wordt participatief als het vraagstuk of probleem dat eronder ligt, is opgeworpen door de mensen die er in het dagelijks leven mee te maken hebben. Voor ons zijn dat kinderen, jongeren, ouders en jeugdprofessionals."

Inge Bastiaanssen

De deelnemers van het lectoraat

Portretfoto Inge Bastiaanssen | Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid

Inge Bastiaanssen is lector bij lectoraat Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap.

Bekijk het team

Wij werken samen

Onze partners

Neem contact op met het lectoraat

Marina van den Berg

Senior Management Assistent

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.