Het lectoraat Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap draagt bij aan de missie van Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid door kinderen, jongeren en gezinnen perspectief te bieden op optimale gezondheid, zorg en welzijn. Het lectoraat richt zich daarbij op het (door)ontwikkelen en versterken van preventie, steun of hulp in het brede jeugdlandschap: van universele preventie tot specialistische jeugdhulp.
Het lectoraat geeft vorm aan een nieuw lectoraatsprogramma, waarbij rekening gehouden wordt met het fundament van het vorige lectoraat: Jeugd, Gezin & Samenleving (2018 – 2023).
Aanleiding en bouwstenen van het lectoraat
In het jeugdlandschap spelen een aantal urgente vraagstukken. De vraag om jeugdhulp neemt toe, de kwaliteit van hulp staat onder druk en er bestaat een arbeidsmarktprobleem in de sector. Kinderen, jongeren, hun opvoeders en professionals geven een signaal af dat ze niet gedijen. Daarom voerde Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid van Avans Hogeschool een contextanalyse en verkenning in het werkveld uit.
Het lectoraat heeft drie bouwstenen:
Over het lectoraat
Ook al is er veel kennis beschikbaar over effectieve preventie, steun of hulp bij vragen en problemen rondom opvoeden en opgroeien, deze wordt nog beperkt toegepast. De bouwstenen van het lectoraat zijn sleutels naar het ontsluiten van kennis. Het lectoraat heeft de kans om samen met kinderen, jongeren, ouders en professionals te werken aan het (door)ontwikkelen en versterken van preventie, steun en hulp. Met participatieve methoden willen we bijdragen aan nieuwe kennis, inzichten en nieuwe mogelijkheden, die professionals relatief eenvoudig kunnen inzetten en die geschikt is voor alle kinderen, jongeren en ouders. Daarbij maken we waar passend de verbinding tussen de bouwsteen diverse jeugdigen en gezinnen en de bouwsteen waardevolle innovatie. Wat wij gaan ontwikkelen en onderzoeken moet bruikbaar zijn voor onze veldpartijen en ons onderwijs en schaalbaar en duurzaam zijn. Daarmee sluiten we aan bij de complexiteit, realiteit en diversiteit van de praktijk van het jeugdlandschap.
Onze bouwstenen
Participatieve methoden
Diverse jeugdigen en gezinnen
Waardevolle innovatie
Lector Inge Bastiaanssen
"Een innovatie wordt participatief als het vraagstuk of probleem dat eronder ligt, is opgeworpen door de mensen die er in het dagelijks leven mee te maken hebben. Voor ons zijn dat kinderen, jongeren, ouders en jeugdprofessionals."
Inge BastiaanssenZo dragen wij bij
Projecten
Zie je mij? Kinderen met gedetineerde ouders in beeld binnen het jeugdlandschap
Hoe gaat het met de ouders?
Zelfie
Dit houdt ons bezig
Nieuws
Onderzoek naar sportinnovatie op Into The Great Wide Open
Lector Inge Bastiaanssen: ‘Effectievere jeugdhulp? Daar is een cultuurverandering voor nodig’
Inge Bastiaanssen nieuwe lector Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap
De deelnemers van het lectoraat
Inge Bastiaanssen is lector bij lectoraat Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap.
Neem contact op met het lectoraat
Marina van den Berg
Senior Management Assistent