Een onderzoek in het kader van een Startimpuls bij beroepsopleidingen in Brabant

De jeugdzorg staat voor een belangrijke omslag: van het behandelen van individuele symptomen van kinderen naar het versterken van gezinnen en hun sociale omgeving. Het lectoraat Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap heeft in het kader van een startimpuls voor de Kenniswerkplaatsen Jeugd van ZonMwJeugd verkennend onderzoek gedaan naar hoe deze beweging terugkomt in de Brabantse beroepsopleidingen.

Wat is de aanleiding?

Beleidsstukken en rapporten benadrukken de noodzaak van gezins- en contextgerichte jeugdhulp. Toch blijkt dat kennisontwikkeling niet automatisch leidt tot verandering in de praktijk. De Academische Werkplaats Jeugd Noord-Brabant vroeg het lectoraat daarom te verkennen hoe opleidingen in Noord-Brabant inspelen op deze verschuiving en welke belemmeringen en kansen er zijn.

Wat is het doel?

Het doel van dit verkennend onderzoek was om inzicht te krijgen in de manier waarop beroepsopleidingen (MBO, HBO en WO) studenten voorbereiden op gezins- en contextgericht werken. Daarnaast wilden we in kaart brengen wat opleidingen nodig hebben om toekomstige professionals beter toe te rusten voor deze fundamentele verandering in de jeugdzorg.

Hoe pakken we het aan?

Het lectoraat voerde gesprekken met coördinatoren van Social Work, Verpleegkunde en Pedagogiek-opleidingen bij Avans Hogeschool, Fontys Hogeschool en Tilburg University. Daarnaast werden curricula geanalyseerd om te zien hoe systeemdenken en gezinsgericht werken daarin zijn geïntegreerd. De bevindingen zijn samengebracht in een rapport dat richting geeft aan het toewerken naar een gezamenlijke opleidingsagenda.

De doelgroep

Dit onderzoek richt zich op beroepsopleidingen in Noord-Brabant die professionals opleiden voor de jeugdzorg, zoals Social Work, Verpleegkunde en Pedagogiek. Daarnaast zijn de resultaten relevant voor beleidsmakers, jeugdhulporganisaties, ervaringsdeskundigen, jongeren en ouders die betrokken zijn bij de ontwikkeling van een toekomstbestendige jeugdzorg.

Wat levert het project op?

Het project heeft geresulteerd in een rapport waarin de methode, de belangrijkste uitkomsten en een samenvatting zijn opgenomen. Daarnaast bevat het rapport een voorstel voor vervolg. Dit document biedt concrete handvatten om de omslag van kind- naar contextgericht werken daadwerkelijk te verankeren in onderwijs en praktijk.
Het rapport is hier te lezen: Verslag gesprekken opleidingen startimpuls AW jeugd 2025 – definitief – 20-11-2025

Neem contact op

Inge Bastiaanssen

Lector Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap

Neem contact op

Sophie Bouwens

Docent-Onderzoeker Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap

Looptijd
juni 2025 t/m november 2025
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.