ZOHRA

De zorg staat onder grote druk door vergrijzing, personeelstekorten en een toenemende zorgvraag. Dit vraagt om een radicaal andere benadering, waarin niet alleen zorgverlening centraal staat, maar ook kwaliteit van bestaan, zelfredzaamheid en de kracht van de gemeenschap. Het project ZOHRA – Zorg, Onderwijs en Herontwerp: Radicaal Anders speelt hierop in door zorg- en welzijnsonderwijs opnieuw vorm te geven, in nauwe verbinding met de praktijk. In gemengde leerteams van studenten, professionals, mantelzorgers en wijkbewoners wordt geleerd, geëxperimenteerd en samengewerkt. Daarbij helpt het interactieve iProfiel van een Zohraan deelnemers hun rol en competenties te ontwikkelen.

Wat is de aanleiding van dit project?

De zorgsector staat onder druk. Door vergrijzing, personeelstekorten en een toenemende zorgvraag blijven mensen langer thuis wonen, terwijl het aantal beschikbare zorgverleners afneemt. Deze realiteit vraagt om een fundamenteel andere manier van denken én doen. Niet alleen in de zorg, maar ook in het onderwijs dat daarop voorbereidt. In plaats van te focussen op zorgverlening alleen, verschuift de aandacht naar kwaliteit van bestaan, zelfredzaamheid en de kracht van de gemeenschap.

Wat willen we bereiken?

Met het project ZOHRA (Zorg Onderwijs Herontwerp: Radicaal Anders) willen we het zorg- en welzijnsonderwijs opnieuw vormgeven, zodat het beter aansluit op de veranderende praktijk. Het doel is om mensen – van studenten tot professionals en van wijkbewoners tot mantelzorgers – te ondersteunen in hun ontwikkeling tot Zohraan: een verbindende kracht in de wijk die bijdraagt aan een zorgzame gemeenschap. Zo bouwen we aan een toekomst waarin mensen langer zelfstandig en in verbinding met hun omgeving kunnen leven.

ZOHRA doorbreekt traditionele grenzen tussen zorg, onderwijs en samenleving. Het project maakt ruimte voor nieuwe rollen, verbindingen en vormen van leren, waarbij iedereen een Zohraan kan zijn. Niet de zorgverlener of de opleiding staat centraal, maar de gemeenschap. En dat maakt dit project; radicaal anders.

Hoe gaan we te werk?

ZOHRA is een praktijkgericht leer- en ontwikkeltraject. In gemengde leerteams – bestaande uit studenten, wijkbewoners, professionals, vrijwilligers en mantelzorgers – wordt geëxperimenteerd, gereflecteerd en samengewerkt in de praktijk.

Onderzoeker Koen Westen houdt zich bezig met het ontwikkelen en implementeren van een belangrijk onderdeel; het interactieve iProfiel van een Zohraan, een competentie-instrument waarmee deelnemers inzicht krijgen in hun ontwikkeling binnen vijf themagebieden (zoals reflectie, samenwerking, preventie en verbinding). Door dit profiel leren deelnemers zichzelf én hun rol binnen het wijknetwerk beter kennen. De methode maakt gebruik van feedbackrondes, conceptmapping en praktijkgerichte leersituaties, waarmee voortdurend nieuwe kennis ontstaat.

Wat levert het op?

Aan het einde van het project ligt er:

  • een gevalideerd, interactief iProfiel van een Zohraan
  • een set van trainingsmodules uit de “Zohra Waaier”
  • een netwerk van Zohraan-professionals die een brug slaan tussen formele en informele zorg
  • inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen worden ingezet in onderwijs en beleid

Maar belangrijker nog: een beweging richting een zorgzame wijk, waarin iedereen – van jong tot oud – een rol kan spelen. Het project laat zien hoe samen leven ook samen leren kan zijn, en hoe die combinatie leidt tot duurzame verandering.

Wat leren we ervan?

We leren hoe co-creatie met de wijk werkt, hoe gemengde leerteams functioneren, en hoe competentieontwikkeling in een veranderende praktijk kan worden ondersteund. Ook ontstaat inzicht in de condities waaronder vernieuwend onderwijs in het sociaal domein écht landt. Het Centre of Expertise en betrokken lectoraten spelen hierin een coördinerende en reflectieve rol: zij vertalen praktijkervaringen naar kennis, en vice versa.

Samenwerking

Dit onderzoek ontvangt subsidie van en is onderdeel van Werkplaats Sociaal Domein Noord Brabant Avans – Ouderen. ZOHRA is een intensieve samenwerking tussen:

  • Zorg- en welzijnsorganisaties: Thebe, Surplus, Mijzo
  • Onderwijsinstellingen: Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid van Avans Hogeschool, Curio, Tilburg University
  • Kennispartners: Transvorm, Fronteer
  • Gemeenten: Oosterhout en Breda
  • Ondernemende partners: Elemental, C3am
Programmalijnen & methodes
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.