Jessica Nooij

Jessica Nooij is senior onderzoeker bij het lectoraat Gelijke Kansen op Gezonde Keuzes binnen het Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid. Haar werk binnen het lectoraat richt zich op welzijn, verbondenheid en sociale steun, en op de vraag hoe onderwijsinstellingen veerkrachtige en zorgzame leeromgevingen kunnen creëren.

 

Loopbaan en expertise

Jessica promoveerde in de gedragspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen op het onderzoek The Self in Social Rejection. Sindsdien heeft zij ruim vijftien jaar ervaring in onderwijs- en beleidsonderzoek op het snijvlak van sociale psychologie, welzijn en onderwijsinnovatie. Ze werkt in uiteenlopende samenwerkingsverbanden waarin inclusiviteit, verbondenheid en transdisciplinair samenwerken centraal staan.

Onderzoek

Jessica’s onderzoek richt zich op welzijn, sociale steun en verbondenheid in het hoger onderwijs, met een nadruk op praktijkrelevantie en het versterken van duurzame leer- en onderzoeksomgevingen.

We’ve got your back!
Binnen dit programma onderzoekt zij hoe sociale steun het welzijn en de betrokkenheid van studenten kan bevorderen. Het project koppelt theoretische inzichten aan interventies die direct toepasbaar zijn in het onderwijs.

Een spiegel voor je welzijn
In samenwerking met Fontys draagt Jessica bij aan het project Een spiegel voor je welzijn, dat onderzoek doet naar digitale reflectietools die studenten helpen inzicht te krijgen in hun welzijn, en dat docenten ondersteunt bij het voeren van het gesprek over welbevinden met studenten.

Studentenwelzijnswijzer
Zij begeleidde de ontwikkeling van de Studentenwelzijnswijzer, een landelijk beschikbare tool die opleidingen, verenigingen en onderwijsprofessionals helpt om structureel en integraal aan studentenwelzijn te werken.

Verdere inzet

Naast haar projecten binnen Perspectief in Gezondheid werkt Jessica als associate lector bij het Expertisecentrum Future Proof Education, waar zij zich inzet voor het onderzoeksprogramma Fostering Connectedness: A Pathway to Sustainable Futures in Higher Education. In dit programma onderzoekt zij hoe verbondenheid – met jezelf, anderen en de wereld – kan worden versterkt in het hoger onderwijs, en hoe dit bijdraagt aan duurzame, inclusieve en toekomstbestendige kennisecosystemen. Jessica verbindt hiermee verschillende onderzoeksdomeinen en werkt aan integrale benaderingen waarin welzijn, verbondenheid en duurzame onderwijsinnovatie elkaar versterken.

Functie
Onderzoeker Gelijke Kansen op Gezonde Keuzes
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.