Studenten aan de slag met pandemische paraatheid

Onderzoekers en studenten verdiepen zich in mogelijkheden om studentenwelzijn te bestendigen in een pandemie.

Hoe bereid je een hogeschool voor op een nieuwe pandemie? Associate lector Eefje Schrauwen en onderzoekers Katie Verschueren en Simone Janssen denken namelijk dat we er niet onderuit komen; een volgende pandemie is onvermijdelijk. Wat we wel kunnen doen, is ons beter voorbereiden om de impact op bijvoorbeeld studentenwelzijn te minimaliseren. Zij deden onderzoek met studenten naar de lessen die we uit de COVID-pandemie kunnen halen. Met veertien adviezen als resultaat.

Studenten en Design Thinking

De COVID-pandemie heeft een ontwrichtende impact gehad op onze maatschappij en die breuken zijn nu nog zichtbaar. Ook studenten die hoger onderwijs volgden in deze periode geven aan moeite te hebben met hun welzijn en mentale gezondheid, destijds en nog steeds. Zij zien ook mogelijkheden voor hogescholen om hier in de toekomst beter mee om te gaan. Samen met onderzoekers Katie Verschueren en Simone Janssen hebben studenten mogelijkheden in kaart gebracht waaruit adviezen zijn opgesteld. Hiervoor doorliepen ze de fases uit de design thinking methode.

“In de eerste fase gaf de Design Thinking methode inzicht in waar de studenten het meeste last van hebben ondervonden en waar zij graag zouden willen dat bij een toekomstige pandemie aandacht aan besteed wordt en op welke manier”, vertelt Simone over het Design Thinking proces dat de studenten doorliepen. “Op basis van de ervaringen en inzichten uit de eerste co-creatie sessie gingen de studenten in een tweede sessie aan de slag met het bedenken van mogelijke oplossingen. Denk bijvoorbeeld het creëren van werkplekken buitenshuis of een challenge app waardoor alle studenten op hetzelfde moment hetzelfde doen en op deze manier in verbinding staan met elkaar.”, vult Katie aan. “Het was interessant om te zien dat studenten die meededen aan ons onderzoek heel open waren over hun ervaringen tijdens de pandemie. Ook gaven ze aan het prettig te vinden om hun verhalen met elkaar te delen en de herkenning hierin te horen”, merkt Simone op.

Voorbereid is het halve werk

Uit dit onderzoek zijn veertien adviezen gekomen. Deze zijn overhandigd aan het College van Bestuur van Avans Hogeschool. De adviezen benadrukken de rol van de hogeschool in het welzijn van studenten, waarbij dingen als persoonlijke aandacht, afwisseling en communicatie goede verbeterpunten zijn. ‘Hogescholen kunnen nu al inzetten op het stimuleren van sociale verbinding, actief communiceren van het aanbod van coaching en studentpsychologen door studiebegeleiders en het opzetten van steungroepen’, vertelt Simone.

De veertien adviezen toegelicht

  1. Focus als hogeschool op het versterken van de sociale binding tussen studenten. Zorg voor fysieke ontmoetingsmomenten zodra de maatregelen dit toelaten, zodat studenten elkaar kunnen leren kennen. Kijk hierbij ook naar de mogelijkheden om openbare ruimten en de natuur te gebruiken. Sociale verbinding is essentieel voor de ontwikkeling in deze fase van het leven en ter voorbereiding op het leven na de studie.
  2. Stimuleer studenten om (online) hobbygroepen op te zetten, zoals sportgroepen, gamegroepen, praatgroepen, creatieve groepen, social media groepen en/of boekenclubs.
  3. Investeer in het mentale gezondheidsaanbod. Er is al aanbod bij veel hogescholen. Toch bleek er tijdens de pandemie een kloof te bestaan tussen dit aanbod en het gebruik ervan. Dit kan vele redenen hebben, maar de drempel om hulp te vragen of onwetendheid over het aanbod zijn vaak een onderdeel van deze factoren.
    • Blijf daarom als studiebegeleiders in verbinding met de student om het welzijn van studenten te volgen.
    • Maak in gesprekken met studenten en via verschillende (media)kanalen van de hogeschool duidelijk dat er hup via coaches, studentenpsychologen of cursussen beschikbaar zijn voor studenten die daar behoefte aan hebben.Door in verbinding te zijn en blijven met de student verlaagt dit mogelijk de drempel om hulp te vragen of te accepteren.
    • Vraag ook door bij studenten waarmee het op het eerste gezicht goed lijkt te gaan of studenten van wie je weinig hoort.
    • En overleg met studenten over het organiseren van (online) peersupportgroepen en (gezamenlijke)(beweeg)activiteiten om het mentaal welzijn te bevorderen.
  1. Mentaal welzijn is essentieel voor studievoortgang ter ontwikkeling van studenten. Geef dit dus voorrang op studie-inhoud op het moment dat de situatie daarom vraagt, zoals tijdens een pandemie.
  2. Bied voldoende mogelijkheden aan voor studenten om vragen te stellen aan docenten. Er zijn verschillende manieren waarop je als docent bereikbaar kunt zijn voor studenten. Communiceer met studenten wanneer en hoe je bereikbaar bent.
  3. Ondersteun studenten bij het creëren van structuur en routine. Studenten gaven aan dit bijvoorbeeld te doen met challenges, faciliteren van (online) steun- en/of studiegroepen en het instellen van vaste start en eindtijden van een schooldag.
  4. Zorg voor werkplekken buitenshuis voor studenten die daar behoefte aan hebben, omwille van bijvoorbeeld lastige/niet-bevorderende thuissituatie, langzame internetsnelheid of motivatie- en/of concentratieproblemen.
  5. Faciliteer verbinding tussen studenten. Zorg voor werkvormen die sociale uitwisseling en samenwerking (ook online) stimuleren. Zorg voor kennismaking aan het begin van het nieuwe studiejaar en bij de start van een module, zodat studenten hun studiegenoten leren kennen en met elkaar in verbinding raken, ook wanneer alles online is. Betrek hierbij waar mogelijk ook studie- en studentenverenigingen.
  6. Zorg dat docenten in staat zijn om indien nodig over te gaan naar online onderwijs. Dat betekent dat zij continu getraind en opgeleid zijn in het verzorgen van onderwijs op afstand. Er zijn verschillende didactische middelen die docenten kunnen inzetten om motivatie en concentratie in een online les te stimuleren (bijvoorbeeld door kleine pauzes in te lassen waarin studenten fysiek in beweging komen). Zorg dat docenten hiervan op de hoogte zijn en dat deze didactische middelen toepassen.
  7. Wissel onderwijsvormen af wanneer online les wordt gegeven en zorg voor interactieve lesmethoden. Laat docenten onderwijsvormen met elkaar afstemmen waardoor studenten niet volledige dagen naar theorielessen luisteren. Neem lessen op, zodat studenten deze terug kunnen kijken op het moment dat hen dit uitkomt.
  8. Zet gemotiveerde studenten niet bij gedemotiveerde studenten als ‘motivator’, dit kan averechts werken voor de (nog) gemotiveerde studenten.
  9. Faciliteer verbinding tussen studenten en docenten, wees als docent benaderbaar bij les op afstand. De verbinding tussen student en docent is belangrijk voor studiesucces en mentaal welzijn.
  10. Wees als hogeschool eerlijk en transparant in de communicatie en geef uitleg over de gemaakte keuzes.
  11. Creëer een overzicht van de (op dat moment) geldende maatregelen binnen de hogeschool in een vorm die voor alle studenten toegankelijk is en laat hierin ook zien wat wél mogelijk is. 

 

Samenwerking

Dit onderzoek werd gefinancierd door ZonMw en uitgevoerd door onderzoekers van lectoraat Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap, lectoraat Analysetechnieken in de Life Sciences, lectoraat Gelijke Kansen op Gezonde Keuzes en lectoraat Betrokken Wetenschap. De adviezen zijn vrij beschikbaar via perspectiefingezondheid.nl. Wil je meer weten of benieuwd naar mogelijkheden tot verdiepend onderzoek? Neem dan ook eens contact op met Simone of Katie.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.