Een handreiking voor het doeltreffend gebruik van online welzijnstools in het HBO

‘Een spiegel voor je welzijn’ onderzoekt hoe welzijnstools studenten helpen meer zelfinzicht en zelfregie te ontwikkelen. Het project versterkt het gesprek tussen student en docent en draagt bij aan duurzaam studentenwelzijn. Het lectoraat Gelijke kansen op gezonde keuzes doet onderzoek naar de inzet en effectiviteit van deze tools, en hoe ze kunnen bijdragen aan innovatieve vormen van begeleiding en onderwijspraktijk.

Fotografie: Angeline Swinkels

Wat is de aanleiding?

Studenten ervaren toenemende prestatiedruk, wat hun motivatie, welzijn en studiesucces beïnvloedt. Hoewel er diverse hulpmiddelen bestaan, worden deze vaak onvoldoende gebruikt omdat ze losstaan van het onderwijs of omdat studenten drempels ervaren om hulp te zoeken. Onderwijsinstellingen zoeken daarom naar manieren om welzijn structureel en laagdrempelig onderdeel te maken van de leeromgeving.

Wat is het doel?

Het onderzoek heeft als doel te ontdekken hoe digitale welzijnstools, zoals de Startthermometer en de Welzijnsmonitor, effectief kunnen worden ingezet binnen opleidingen om studenten structureel te ondersteunen in hun motivatie, welzijn en studiesucces. Het project levert kennis op over de werkzame principes en contexten waarin deze tools het meest impactvol zijn, en vertaalt deze inzichten naar een praktische handreiking voor onderwijsinstellingen. Zo draagt het onderzoek bij aan een gedeelde taal rondom studentenwelzijn en aan een onderwijsaanpak waarin leren en welzijn elkaar versterken.

Hoe gaan we te werk?

In ‘Een spiegel voor je welzijn’ onderzoeken Fontys, Avans en Saxion hoe digitale welzijnstools – zoals de Startthermometer en de Welzijnsmonitor – effectief kunnen worden ingezet binnen opleidingen. De centrale vragen zijn: wat werkt, voor wie en waarom?

Het project gebruikt realistische evaluatie, waarbij kwantitatieve gegevens worden gecombineerd met interviews, focusgroepen en kwalitatieve vergelijkende analyse (QCA). Zo wordt inzichtelijk welke werkzame principes bijdragen aan beter zelfinzicht, meer zelfregie, en een constructief gesprek tussen student en docent. Ook wordt bekeken in welke onderwijscontexten de tools het meest impactvol zijn en welke factoren succes of belemmering veroorzaken.

Het resultaat

Het project levert kennis op over hoe welzijnstools het studiesucces en de mentale veerkracht van studenten kunnen versterken. De inzichten worden uitgewerkt in een praktische handreiking voor opleidingen die welzijn structureel willen integreren in hun curriculum. Daarnaast draagt het onderzoek bij aan een gedeelde taal rondom studentenwelzijn en aan een onderwijsaanpak waarin welzijn en leren elkaar versterken. De resultaten ondersteunen onderwijsprofessionals, studiebegeleiders en beleidsmakers bij het maken van onderbouwde keuzes voor toekomstbestendig welzijnsbeleid.

Neem contact op

Jessica Nooij

Onderzoeker Gelijke Kansen op Gezonde Keuzes

Looptijd
september 2025 t/m december 2027
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.