Mentaal welbevinden en veerkracht tijdens een pandemie: co-creëren met studenten

De COVID-19 pandemie zorgde voor een ontwrichting van de samenleving. Bij Avans Hogeschool was geen fysiek onderwijs mogelijk, waardoor lessen online gegeven werden. Vanwege de maatregelen kregen studenten uitstel van het bindend studieadvies.

Tijdens de pandemie probeerde Avans in verbinding te blijven met studenten. Ook droegen medewerkers en studenten mondmaskers en hielden zijn 1,5 meter afstand. De gehandhaafde interventies waren noodzakelijk om verspreiding van het virus te voorkomen, maar leidden ook tot gedaald mentaal welbevinden bij jongvolwassen studenten. Denk aan de gevoelens eenzaamheid, depressie en angst. Door de pandemie is de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van deze groep beperkt, met nog zichtbare gevolgen.

Het doel

Het is aannemelijk dat een volgende airborne pandemie (via een virus via de lucht) zich aandient. Daarom is het belangrijk om te leren van de COVID-19 pandemie. Hoe kunnen we de negatieve effecten op de ontwikkeling en het mentaal welbevinden van jongvolwassen minimaliseren tijdens een toekomstige pandemie? Dat onderzoeken we in project Pandemische Paraatheid.

Samen met studenten verkennen we de negatieve effecten, veroorzaakt door noodzakelijke maatregelen. En de invloed van deze effecten op de ontwikkeling en het mentaal welbevinden. De resultaten leiden tot concrete adviezen en praktische tools, die worden gedeeld met Avans, de Vereniging Hogescholen en het Nederlands Jeugdinstituut (NJI), maar ook andere belanghebbenden.

Subsidie en samenwerking

Dit onderzoek is gesubsidieerd door ZonMw, dossiernummer: 10710032310017.

Resultaten en materialen

Je vindt hieronder het volledige onderzoeksrapport en de adviezen.

Heb je vragen over het gebruik van deze materialen of wil je meer weten? Neem dan contact op met onderzoeker Simone Janssen of Katie Verschueren.

Onderzoeksrapport

Tussen 2020 en 2022 had de COVID-19 pandemie grote impact op jongeren, met name op hun mentale welzijn. Om negatieve effecten op studentenwelzijn in een toekomstige pandemie te beperken, is een exploratief onderzoek uitgevoerd met 16 (alumni)studenten van Avans Hogeschool met de Design Thinking methode. In co-creatie sessies zijn ervaringen gedeeld, onderzoeksvragen opgesteld en oplossingsrichtingen bedacht en geëvalueerd. Dit leidde tot 14 adviezen binnen vijf thema’s:  sociale verbinding versterken; coaching en support; ondersteuning studieproces; (online) onderwijsinrichting en communicatie. Studenten misten sociale verbinding en gaven gevoelens van eenzaamheid, angst en verveling aan. Aangeraden wordt het mentaal welzijn beter te monitoren, de nadruk te leggen op sociale verbinding, variatie in het (online) onderwijs te bieden, transparant te communiceren en beloftes na te komen. Literatuur toont aan dat mentale druk aanhoudt; implementatie van de adviezen is daarom urgent en mogelijk breder toepasbaar.

 

Illustraties

Om de 14 adviezen visueel te onderhouden zijn visuals ontwikkeld door BrickSkin Illustraties. Deze illustraties, GIFs, zijn te downloaden. Wilt u ze gebruiken, neem dan contact op met ons voor de mogelijkheden.

 

 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.