Youssef Azghari

Dr. Youssef Azghari is senior docent-onderzoeker bij het lectoraat Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap van Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid en het lectoraat Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties van Centre of Expertise Veiligheid en Veerkracht. Daarnaast is hij Social Work docent bij de Academie voor Welzijn, Educatie en Gezondheid bij Avans Hogeschool in Breda.

Loopbaan

Youssef studeerde Arabisch en Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Nijmegen. Tijdens en na zijn studie heeft hij zich verdiept in andere studies zoals sociologie, filosofie en culturele antropologie. Hij werkte onder meer als adviseur Multiculturele Samenleving voor de gemeente Tilburg, jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt en vluchtelingen. In 2018 promoveerde hij als cross-culturele psycholoog aan Tilburg University op zijn proefschrift ‘Participation of young Moroccan-Dutch and the role of social workers’.

Expertise

Met een solide publicatietrackrecord heeft hij zich gespecialiseerd in acculturatie, migratie, identiteitsvraagstukken, interculturele communicatie en culturele diversiteit. Youssef schreef acht (studie)boeken en meer dan 200 publicaties. Als een maatschappelijk betrokken sociaal wetenschapper deelt hij zijn bevindingen in vakbladen en de media. In Public Health deed hij eind 2024 met wetenschappers en professionals een pleidooi voor participatief actieonderzoek. Zijn innovaties, die hij presenteert in digizine Intercultureel Vakmanschap, helpen professionals en studenten zich beter voor te bereiden in de multiculturele praktijken.

Onderzoek

Youssef heeft bij beide lectoraten veel onderzoek verricht in het sociaal domein en onderwijs. Zo deed hij onderzoek naar niet-westerse gezinnen die met hulpvragen een beroep doen op hulpverleners, niet-westerse professionals die werken met westerse cliënten en ook (student)succes van niet-westerse studenten. Zijn onderzoeken heeft hij afgerond met meerdere publicaties in verschillende vakbladen, zoals in Sociale Vraagstukken, Proces, Vakblad Sociaal Werk en Tijdschrift voor Hoger Onderwijs. In 2024 startte hij bij Saginaw Valley State University met zijn eenzaamheidsonderzoek onder studenten.

Functie
Docent-Onderzoeker Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.